نوشته‌ها

 

مقالات

یادداشت ها

مقالات قرائت نبوی از جهان

از دیگران

«حقیقت دینی» چیست؟ محض رضای خدا این القاب افسون‌کننده را کنار بگذارید

متن فارسی، آلمانی و عربی «قرائت نبوی از جهان (۱) – کلام نبوی»

«۱۰۰ مسئله‌ی ایران»

ارتباط با الوهیت

کلام خداوند تعالی منزه است از اینکه اصوات وحروف باشد

قرائت نبوی از جهان (۲) – کلام خدا و کلام انسان – پیش‌فهم‌های تفسیر آزاد قرآن

منطق اصلاح فکر دینی 

(آرش نراقی)

چرا دوران علم اصول و اجتهاد فقهی سپری شده است؟

ایمان محمّد و انسانیّت زبان قرآن*

قرائت نبوی از جهان (۳) – پیش فرضهای تفسیر آ‍زاد قرآن (۲) – مقتضَیات فهم و مقتضَیات ایمان

خاستگاه‌های اسلام

از کمند هرمنوتیک نمی توان فرار کرد.

زن و انتخابات

قرائت نبوی از جهان (۴) – پیش فرضهای تفسیر آ‍زاد قرآن (۳) – نظریۀ ملاصدرا و نامفهوم شدن قرآن

آینده ایران در دستان لرزان (محسن رنانی)

سلام بر آن روح زیبا

حق تعالی با حرف و صوت سخن نمی‌گوید

قرائت نبوی از جهان (۵) – پیش فرض‌های تفسیر آزاد قرآن (۵) – نصّ‌‌‌گرائی فقهی و قرآن نامفهوم

دانشجویان علوم سیاسی و علوم انسانی جذب داعش نمی شوند. (خبر سایت العالم)

آن فهم که ممتنع است

ابن‌عربی وحی را چگونه تعریف می‌کند؟

قرائت نبوی از جهان (۶) – تخریب نظریات به جای نقد نظریات

نگاهی به رویکرد هرمنوتیکی فضل الرحمان در تفسیر قرآن

مهندس علی رضا آزاد

الهیات تفهمی (۲)

ایمان به فهم محمّد (ص)

قرائت نبوی از جهان (۷)

مبانی تئوریک داعش در فقه سنتی

(سید محمدموسوی عقیقی)

الهیات تفهمی (۱)

تسلیت به استاد ملکیان

قرائت نبوی از جهان (۸) – قرآن (مُصحف شریف) یک متن تاریخی است

رویکردی نو به قرآن

(مقاله ای از نصر حامد ابوزید/ترجمه محسن آرمین)

الهیات مسلمان زیستن

چکیدۀ کتاب «ابر ندانستن»

قرائت نبوی از جهان (۹) – فهمیدن انسان یا فهماندن خدا؟

الهیات مسلمان بودن

خدا و انسان زبان مشترک (لفظی و بین‌الاذهانی) ندارند

قرائت نبوی از جهان (۱۱) – متن قرآن و ماتن قرآن

اوامر و نواهی قرآن

جهاد اکبر باقی مانده است

قرائت نبوی از جهان (۱۲) – محدودیت‌های تجربه فهم متن

چگونه مبانی فقهی و کلامی فروریخته‌اند

ظهور محمد (ص) در تاریخ، سخن خداوند در عالم انسان است *

قرائت نبوی از جهان (۱۳) – دلالت‌های ذاتی متن

دین شناسی، وحی، فقه سیاسی

 خواندن «رسالۀ الهی-سیاسی» اسپینوزا را توصیه می‌کنم

قرائت نبوی از جهان (۱۴) – انسانیّت کلام قرآنی و حقیقت تجربه محمدی

هشدار! دموکراسی فقهی نمی شود.

هرمنوتیک متون دینی چیست؟

قرائت نبوی از جهان (۱۵) – سخن آخر: قرآن چیست؟

نظریه ناصر خسرو درباره قرآن

بخش پایانی قرائت نبوی از جهان (۱۵)

تفسیر حقوقی قانون اساسی تنها راه حاکمیت ملت و نجات کشور است

خوانش کتاب «جامعه ماقبل صنعتی» را توصیه می کنم

ضمیمه‌ای برای مقاله قرائت نبوی از جهان ۱۵

پاسداشت عدالت یا حفظ حق انتقام؟

 زوال تدریجی یک توهم

ضمیمه ۲ برای قرائت نبوی از جهان (۱۵)

توضیح لازم

هویت شیعه بودن

ضمیمیه ۳ برای مقالۀ قرائت نبوی از جهان ۱۵

زبان دینی عاری از خشونت و سلامت اجتماعی

چگونه بدانیم ابوبکر بغدادی از سوی خدا منصوب نشده است

ضمیمه ۴ برای مقاله قرائت نبوی از جهان (۱۵)

معنای «انزال کتاب» در قرآن – قرآن چیست (۵)

توجه فرمایید

ضمیمه ۵ برای مقاله قرائت نبوی از جهان ۱۵

معنای کتاب در قرآن – قرآن چیست (۴)

هرمنوتیک ۲۴ میلیون رأی به روحانی

ضمیمه ۶ برای قرائت نبوی از جهان

چند توضیح لازم

چرا روحانی؟

ضمیمه هفتم

خداوند کتاب نازل کرده است – قرآن چیست؟ (۳) 

پیش به سوی دولت عقل

تفسیر اخلاقی از اراده خداوند

آیا خداوند دین نازل کرده است؟ 

توجه فرمایید

توصیه به علاقمندان فهم مقالات قرائت نبوی از جهان

 مبانی تئوریک داعش

دولت روحانی را دولت عقلا می‌دانم

توصیه شماره ۱

 اگر داعش از فقیهان بپرسد

بازنشر هشت مقاله دیگر

توصیه شماره ۲ 

پیداش «حقوق اساسی» در قرون جدید و فقدان آن در سنت اسلامی

بازنشر مقالات هفت‌گانه

توصیه شماره ۳ 

فقه اسلامی و حقوق زنان

چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟

توصیه شماره ۴ 

کلیدداران بهشت و جهنم نگران چه هستند؟!

بار دیگر می‌گویم: اسلام کلیسا ندارد.

توصیه شماره ۵ 

آزادی بت نیست، بت شکن است!

خواندن کتاب دلاله الحائرین ابن میمون را توصیه می‌کنم.

توصیه شماره ۶ 

آیا خداوند از طریق قرآن با انسان ها سخن گفته است؟ 

چهار مدعای اصلی در مقالات قرائت نبوی از جهان

توصیه شماره ۷ (و پایانی)

ایمان مسلمانان و سنت آنان

تغییر پارادایم در فهم قرآن

 چرا قرآن روایت است؟ (۲) 

توضیح سایت اسراء نیوز

چرا قرآن روایت است؟ (۱) 

نامه مجتهد شبستری به سایت اسراء نیوز

 ما به سرچشمه پرسش های خود دست یافته ایم

تبعیدشدگان به فضای مجازی

تنقیح محل نزاع با فقیهان (بخش دوم)

دو پرسش درباب یادداشت پیشین

 تنقیح محل نزاع با فقیهان (بخش اول)

مقالات قرائت نبوی از جهان در مرحله بازسازی است.

 ایمان، سیاست و حکومت

پاسخ مجتهد شبستری به پرسش های بینندگان برنامه پرگار «بی بی سی»

 مقدمه کتاب در دست نشر «تفسیر مدام از دین» یادداشتی درباره درسگفتارهای «هرمنوتیک جدید چیست؟» (۱)
مقدمه ای بر ترجمه ترکی «نقدی بر قرائت رسمی از دین»

توجه فرمایید!

(درباره صفحه تلگرام)

امروز خدا هم حقوق بشر می خواند

چرا به لیست اصلاح طلبان رای خواهم داد؟

 سنگسار انسان به نام خدا؟

توضیح لازم درباره برخی از شبکه های اجتماعی

ایمان  یادداشتی از مجتهد شبستری برای دومین سالگرد تحلیف روحانی
 توحید در علم کلام اسلامی تصحیح یک اشتباه

(درباره عنوان یک سخنرانی)

تفسیر حقوقی قانون اساسی تنها راه حاکمیت ملت و نجات کشور است الهیات تفسیری، مصلحت بینی نیست.
فرمان علیه فهم فقیهان علیه قانون قیام کرده اند.
 آخرالزمان ا گره از کار فروبسته ما بگشایید.
خواهشمندم شفاف سخن بگویید!
مقاله نصر حامد ابوزید را درست بفهمیم
دوستان من! این بازی سیاسی را رها کنید!
آقای قاضی القضاه! اسلام کلیسا ندارد!
 بر مظلومیت او گریستم…
در سوگ آن عزیز که به پیمان خود با خدا وفادار ماند
 شرکت یورگن هابرماس در انقلاب مخملی ایران!
دوستان عزیز: «پویشگران موج سوم»
پاسخ به مناظره طلبان خوشنت پیشه
پاسخ مجتهد شبستری به دروغ پردازی های فارس و ایرنا